Propozice - detailní informace

START A CÍL V LETOHRADĚ, Občerstvení U Milušky, trasy 3, 5, 10, 21.1 km

GPS parkoviště: 50.0294769N, 16.4903833E
Start je o cca 100 metrů dále po cyklotrase.

START A CÍL V ÚSTÍ NAD ORLICÍ, Vodácké tábořiště Cakle, trasy 3, 5, 10, 42.2 km

GPS parkoviště: 49.9852639N, 16.4059564E
Start je o cca 200 metrů dále po cyklotrase.

Popis tras

Trasy 3 a 5 km se STARTEM a CÍLEM v Letohradě (Občerstvení u Milušky) a v Ústí nad Orlicí (Vodácké tábořiště Cakle) vedou pouze po cyklotrase a jsou to jenom rovinkové „Cesty tam a zase zpátky“ vyznačené naším značkovacím týmem sprejem přímo na asfalt, šipkami i červenými stuhami, nemůžete je tedy minout 🙂. Naše značení:

Vysvětlivky:
TZ – turistická značka

Trasa 10 km z Cakle na hrad Lanšperk a zpět je také orientačně méně náročná, ale převýšení už tu je i s patřičným výhledem. Vede naučnou stezkou Cakle po cyklotrase 18 kolem řeky Tichá Orlice a kolem železniční tratě k železničnímu přejezdu, za ním vpravo nahoru a přes silnici vlevo dále po cyklotrase 18, 4216 a modré TZ dále Černovírem na rozcestí s rozcestníkem vlevo po cyklotrase 18 na most a za ním vpravo stále po cyklotrase 18 kolem sousoší sv. Jana Nepomuckého kolem řeky a železniční tratě k nádraží Lanšperk, po té vpravo po cyklotrase 4072 po chodníku a dále vlevo stále po značení cyklotrasy 4072 po asfaltce Lanšperkem do kopce prudkou zatáčkou vpravo, po té vlevo a v další prudké zatáčce rovně na zelenou TZ po cestě k hradu Lanšperk. Pro tento běh budou problémové úseky značené i  červenými stuhami. V půlce běžecké trasy je zřícenina hradu Lanšperk, kterou není možné přehlédnout. Výhledy odtud stojí opravdu za to, a proto vám doporučujeme jednou běžet a po druhé jít 🙂. Pro turisty neb cyklistické účastníky, kteří právě běžecky nezávodí, doporučujeme vystoupat i k lanšperské novogotické kapli Nanebevzetí Panny Marie. Vhodný je i štafetový běh pro odpočinek a případnou vychutnávku rozhledu do malebné krajiny i okolí řeky Tiché Orlice.

Výhledy z Lanšperka:

Trasa 10 km z Letohradu tzv. „KOPEČKOVÁ“ je určená běžcům i turistům, kteří si potrpí na nějaké to mírné převýšení a střídání terénu – asfalt, přírodní zpevněné cesty, lesní cesty a cestičky plné kořenů stromů, štěrk, kameny, polní cesty suché i bahnité, parkové či jiné s výhledy na města i vesnice, kapličky, kaple i kostel, obydlí různého typu, boží muka, řeku, rybník i vodu ze studánky. Zkrátka v duchu romantismu, který vždy ukrývá nějaké to dobrodružství. Trasa je na asfaltovém povrchu cyklotrasy značená sprejem, a na cestách ostatního typu jsou také místy vyvěšené červené stuhy. Běh začíná na cyklotrase 18 u Občerstvení U Milušky a vede po cyklotrase přes obec Červenou lesem kolem řeky Tichá Orlice k rozcestníku na Valdštejně po cyklotrase 18, 4053 a zelené TZ k dalšímu rozcestníku vpravo po cyklotrase 4053 a zelené TZ na Písečnou po nové překrásné nestmelené válcované přírodní cestě k hrázi revitalizovaného rybníku Šušek a dále po asfaltce s červenou turistickou značkou naučnou stezkou Písečné kolem odpočívadla u rybníku a dále po asfaltové cyklotrase kolem studánky s „Živou vodou“ až do vsi k malému rybníčku, před ním s odbočením prudce vpravo se napojíte na červenou TZ – Cestu Dr. J. S. Gutha-Jarkovského a stoupáte lesem stále prudčeji a výše až do tajemné osádky Pustiny. Zde se na rozcestí nachází turistický rozcestník mezi kapličkou a Božími muky proběhnete dále po červené na kopec s křížem vlevo a ohništěm vpravo. Trasa vede na kopci vpravo směr „na Kopeček“ k letohradské kapli sv. Jana Nepomuckého. Po vyběhnutí z lesa se vám otevírá vlevo výhled na Letohrad v pozadí s lemem Orlických hor až do Polska, podle počasí. Od kaple, běžíte stále po červené TZ dolů kolem hřbitova, odbočíte vpravo brankou do zámeckého parku, který proběhnete po červených stuhách na vyhlídku a dolů kolem kašny pod barokní kostel sv. Václava na cyklotrasu 18, 4072 odbočíte dolů vpravo na letohradské podměstí a dále zase vpravo po značené cyklotrase 18, 4072 přes přejezd a za mostkem přes jez odbočíte vpravo na cyklotrasu 18 po Kunčicích na konci přes silnici, přejezd a zpět na cyklotrasu k Občerstvení U Milušky, za kterým vás čeká CÍL.

Foto: Kaple sv. Jana Nepomuckého

Trasa 21,1 km PŮLMARATON z Letohradu je na asfaltovém povrchu cyklotrasy značená sprejem, a na cestách ostatního typu jsou také místy vyvěšené červené stuhy. Běh začíná na cyklotrase 18 u Občerstvení U Milušky a vede po cyklotrase přes obec Červenou lesem kolem řeky Tichá Orlice k rozcestníku na Valdštejně po cyklotrase 18, 4053 a zelené TZ k dalšímu rozcestníku vpravo po cyklotrase 4053 a zelené TZ na Písečnou po nové překrásné nestmelené válcované přírodní cestě k hrázi revitalizovaného rybníku Šušek a dále po asfaltce s červenou turistickou značkou naučnou stezkou Písečné kolem odpočívadla u rybníku a dále po asfaltové cyklotrase kolem studánky s „Živou vodou“ až do vsi k malému rybníčku, za kterým je rozcestník a stále po asfaltce a zelené TZ doběhnete kolem dalšího pramene až na náměstíčko v Písečné, které přeběhnete a po chodníku kolem kruhového objezdu po zelené TZ poběžíte kolem koupaliště a vlevo vesnicí stále po zelené TZ na rozcestí s turistickým rozcestníkem u kovárny a sloupu Panenky Marie tzv. „Kovárnické“ se dáte po zelené vpravo prudce do kopce a z kopce kolem rybníčku lesem stále po zelené TZ na silnici mírně do kopce do města Žamberk až k železničnímu přejezdu. Za přejezdem doprava po chodníku Nádražní ulicí a stále po zelené TZ a cyklotrase 4215 až k budově Městského úřadu Žamberk, zde zatáčkou přes silnici vpravo nahoru kolem zámeckého parku po cyklotrase 18, která před ulicí Příčná vede rovně dál na cyklotrasu 18, 4047 do obce Lukavice a dále vlevo za obcí Lukavice pozvolna odpočinkově klesá až do Letohradu k železničnímu přejezdu. Za přejezdem doleva po stále po cyklotrase 18 po hlavní silnici na náměstí Svobody vpravo nahoru po cyklotrase 18, 4074 a žluté TZ až na Václavské náměstí a přes náměstí kolem barokního kostela sv. Václava dolů po cyklotrase 18, 4072 vpravo letohradským podměstím a dále zase vpravo po značené cyklotrase 18, 4072 přes přejezd a za mostkem přes jez odbočíte vpravo na cyklotrasu 18 po Kunčicích na konci přes silnici, přejezd a zpět na cyklotrasu k občerstvení u Milušky kde je CÍL.

Foto: Rybník Šušek

Trasa 42,2 km MARATON z Cakle – vodáckého tábořiště v Ústí nad Orlicí je určena milovníkům dlouhých cest, vytrvalosti, vášně a odhodlání, pozvolného stoupání i střídání vzestupů i sestupů, těm, kdo dovedou správně dýchat a vědí, že cesta je cíl s hlubokým výdechem a novým čistým nádechem. Na konci této trasy, pokud je běžena v popsaném a značeném směru, si totiž zaslouženě proběhnete téměř přírodní rezervací - Údolím Sejfů a tato cesta vám posílí a zregeneruje organismus k novým běhům i výšlapům, cestám i cílům. Běží se po cyklotrase 18 se STARTEM z Cakle pak stále po cyklotrase 18 do Letohradu k občerstvení U Milušky kolem parkoviště na silnici vpravo přes železniční přejezd za přejezdem po silnici vlevo po Kunčicích a cyklotrase 18, na mostek přes jez a doprava po cyklotrase 18, 4072 přes přejezd a doprava stále po značené cyklotrase rovně pak přes silnici vlevo kolem barokního kostela sv. Václava přeběhnete přes Václavské náměstí v Letohradě po žluté TZ a cyklotrase 18, 4074 dolů na náměstí Svobody vlevo k železničnímu přejezdu a za ním vlevo po cyklotrase 18, 4047 za Lukavicí do Žamberku. Žamberkem kolem zámeckého parku po cyklotrase 18 k budově Městského úřadu přes silnici do leva Nádražní ulicí po chodníku k železničnímu přejezdu na Písečnou doleva do Písečné po zelené TZ až k odbočce do lesa stále po zelené kolem rybníčku do vesnice prudce do kopečka i z kopečka k rozcestníku u sloupu Panenky Marie tzv. „Kovárnické“, pak doprava po zelené TZ k vodnímu mlýnu – historický unikát v ČR a zde doleva po žluté TZ nahoru na Žampach mírně do kopce. Na Žampachu poběžíte vpravo pod horním parkem Arboreta Žampach stále po žluté TZ pod dřevěnou zámeckou lávku a po rovince ke dřevěné žampašské zvoničce. Zde vpravo po cyklotrase 4215, žluté TZ dolů po chodníku a nahoru stále po silnici směr Libchavy se značením cyklotrasy 4215. Na rozcestí s ukazatelem Hlavná – Choceň – rovně z kopce dolů na cyklotrasu do Libchav. Zde před mostkem odbočíte vlevo na značenou cyklotrasu, poběžíte údolím pod kostelem sv. Víta v Českých Libchavách a stále po cyklotrase 4215, kolem rokokové sochy sv. Jana Nepomuckého stále po cyklotrase značené 4215 na Horní Libchavy, kde poběžíte k hlavní silnici 14 po chodníku kolem dřevěné ohrady, před zatáčkou odbočíte doleva stále po cyklotrase 4215 přes Horní Libchavy na Dolní Libchavy kolem kostela sv. Mikuláše. Zde se napojíte stále rovně po cyklotrase 4216 na konec Libchav. Tady seběhnete k hlavní silnici a poběžíte kousek kolem ní. Před firmou „Apotheke“ odbočíte doleva nahoru na cyklotrasu 4053. Na konci Libchav se asfaltová cyklotrasa mění ve štěrkovou až kamennou cestu a vede vlevo nahoru kolem Kříže k lesu a v lese na rozcestí pak vpravo dolů po cyklotrase 4072. Další lesní rozcestí je na cca 39 km a vede vpravo po žluté TZ do Údolí Sejfů. Údolí je specifické výskytem chráněných druhů rostlin i živočichů, vodou i bahníčkem a krásně se tu dýchá. Běží se také kolem pramene stále po žluté až k železničnímu přejezdu. Za ním doprava zpět po cyklotrase 18 do Cakle k CÍLI. Celá běžecká trasa je v orientačně problematických úsecích značená doplňkově pro tento běh červenými stuhami a nástřiky sprejem na asfalt cyklotrasy.